Nyheter

Åtgärder efter obligatorisk ventilationskontroll (OVK)

Innan sommaren utfördes den obligatoriska kontrollen av ventilationen (OVK) i våra hus. Det upptäcktes då att luftflödet i hela ventilationsstammen i hus 147 var för låg, att tvättstugan har en del ventiler som har byggts igen samt att några av er boendes lägenheter har fel sorts ventiler, köksfläktar eller igenbyggda ventildon. För att få en godkänd ventilationskontroll krävs alltså att vi åtgärdar dessa punkter först.

För att ventilationen i våra hus ska fungera korrekt behöver alla ventiler och lägenheter vara rätt byggda och inställda, annars påverkas hela flödet negativt.

Styrelsen har därför anlitat en ventilationsfirma som kommer att göra rensning av ventilationsstammarna i husen och sedan gå igenom och justera ventilationen i samtliga lägenheter. Upptäcker de att det är något felbyggt eller annat som behöver åtgärdas kommer det att meddelas styrelsen och föreslå åtgärd. Som boende är man ansvarig för de ändringar och byggnationer som gjorts i sin lägenhet, om dessa påverkat ventilationen negativt kan man själv behöva stå för kostanden att åtgärda detta. Styrelsen kommer att meddela berörda lägenhetsinnehavare med förslag på åtgärd.

Till lägenhetsinnehavare
VentKraft Stockhom AB ska på uppdrag av Brf Flytdockan 1 utföra rensning av samtliga frånluftskanaler och ventiler i er lägenhet.
Vi behöver åtkomst till kök, badrum, wc, tvättstuga ev klädkammare/garderob om där finns en frånluftsventil. Vi kommer även titta på en del fel/brister som uppdagats i tidigare OVK besiktning , detta gäller ej samtliga lägenheter.
För att underlätta arbetet ber vi er plocka undan ev lösa föremål runt frånluftsventiler så att en trappstege kan placeras där. Vi kommer även behöva nyttja en diskho för rengöring av ventiler.
Arbetet kommer att utföras Måndag 23 och Tisdag 24 oktober. Exakt dag för vilka lägenheter kommer att aviseras i trapphusen!
Arbete sker mellan kl 8.00 -15.00
Tidsbokning ej möjlig
Har ni ej möjlighet att vara hemma går det bra att lämna nyckel till vår personal i husets entré aviserad dag kl 7.45-8.00
Nyckel ska vara uppmärkt med namn el liknande. Nyckel återlämnas i brevlåda/postbox efter avslutat arbete.

Vid övriga frågor går det bra att kontakta Jonas Brottman på 070 642 06 55 mail

 

Det är viktigt att de får tillgång till alla lägenheter så vi får godkänd ventilation och bra luft!

Med vänlig hälsning / Styrelsen

 

    

Hej alla boende!

Den 9 oktober kommer ett nytt bokningssystem för tvättstugan att publiceras på hemsidan. Det kommer att ersätta det nuvarande bokningssystemet som inte fungerar som det ska, vilket är krångligt och tidskrävande för oss i styrelsen att administrera. Observera att bokningar för den 9 oktober och framåt i gamla systemet inte kommer föras över till den nya bokningssidan. Vi rekommenderar därför att man inte bokar några tider efter 9 oktober, utan inväntar den nya bokningssidan.

Det nya systemet kommer att innebära några små förändringar och förbättringar.

Man bokar tvättid på vår BRF hemsida genom att logga in och gå till tvättstugebokning eller tvättmaskinsymbolen.

Där syns våra tre bokningsbara maskiner: Tvättmaskin 1, Tvättmaskin 2 och Grovtvättmaskin.

Tvättiderna är nu 2h långa + 45 min torktid. Tvättpassen är som tidigare mellan 07:00-21:00.

Man får ha max två förbokade tvättider samtidigt. Om det behövs är det alltså möjligt att boka 4h på samma maskin, eller 2h samtidigt på två maskiner.

När man bokar tid anger man namn och e-mailadress för bokningsbekräftelse, via denna bekräftelse finns en länk för avbokning om man behöver avboka tiden. Det går även att se och avboka alla sina bokade tider på hemsidan.

Dörren till tvättstugan öppnas nu med portnyckeln, alltså samma nycklar som man kan använda till entrédörrarna till trapphuset. Den tidigare PAC-nyckelbrickan kommer inte längre att användas. 

Den gamla bokningsdisplayen i förrummet till tvättstugan kommer att stängas av och inte längre användas. All bokning sker på hemsidan.

För att det ska bli ett smidigt byte till detta nya system var noga med att följa de nya reglerna och tiderna.

Vi hoppas att detta system ska fungera bättre för alla!

Styrelsen kommer att efter en tid utvärdera hur det nya systemet fungerar och om det behövs några ytterligare åtgärder. Hör gärna av er om ni har några synpunkter.

Med vänlig hälsning / Styrelsen

 

 

Hej alla boende vi har fått information från Stockholm Exergi om ett planerat avbrott i fjärrvärmen till våra hus:
 
Viktig information avseende planerat arbete på fjärrvärmenätet i Liljeholmen, Gröndal och Ekensberg.
Vi behöver stänga av fjärrvärmen för att laga en läckande ledning.

Värme och varmvatten kommer att vara avstängt under perioden:

från 2023-09-19 21:00 Tisdag
till 2023-09-20 04:00   Onsdag

Under avstängningen finns kallvatten tillgängligt som vanligt.
Efter avstängningen kan fastighetens varmvatten behöva cirkuleras i upp till 10 minuter innan det blir varmt i kranen.
 
Med vänlig hälsning / Styrelsen

Hej alla boende,

Som ni kanske sett så har arbetet med plattsättning och utbyte av cykelställ på gården 141-145 påbörjats.

Vi ser nu att en del cyklar är fastlåsta till de gamla " fristående" metallcykelställen. Om du har en cykel här, lås upp och flytta den till ett annat ställ tills arbetet på gården är klart!

De två gamla fristående cykelställen kommer att tas bort och bytas ut till samma sort markförankrade som finns på gården 147-149.

Tack för hjälpen!

MVH / Styrelsen

22-28 maj kommer vi att ha en OVK, obligatorisk ventilationskontroll, i våra byggnader. Luftflöde och ventilation kontrolleras i varje lägenhet och ett besök tar ca. tio minuter. Arbetet utförs av Rickard Berg från RME RickMan Energy, telefon 076-8837560 och 076-8837570, under följande tider:

  • Gröndalsvägen 141:
    • måndag 22 maj, kl. 8-17
  • Gröndalsvägen 145:
    • torsdag, 25 maj, kl. 16-20
  • Gröndalsvägen 147 och 149
    • söndag 28 maj, kl. 9-18

Kommer du inte att vara hemma när din lägenhet ska kontrolleras, måste du lämna din nyckel i föreningens brevlåda i förväg. Kom ihåg att märka din nyckel med ditt namn, lägenhetsnummer och adress inkl. våningsplan. 

Inför arbetet behöver du plocka undan framför och under alla uteluftsventiler för att underlätta åtkomst. Var noga med att ta bort ömtåliga föremål och skydda det som står i närheten, då det kommer att bli smutsigt vid arbetsområdet. 

Ansvarig för arbetet från styrelsens sida är Daniel Kallur, telefon 073-0933035.