Brf Flytdockan 1 bildades i juni 2008 och ligger i området Ekensberg/Gröndal nära Liljeholmen i Stockholms södra närförorter.
Flytdockan 1 omfattar 53 lägenheter och är en av fem föreningar på en udde i Mälaren.

Området bebyggdes och stod klart under de första åren på 1980-talet. Tidigare låg här Ekensbergs varv. Numera är området inbott och den första generationen barn är nästan helt utflyttad.

Kommunikationer
För att åka kommunalt till oss tar man sig med buss, tunnelbana eller Tvärbanan till Liljeholmen och därefter med matarbuss 133 till ändhållplatsen Ekensberg (10 min). Det går även en pendelbåt från Ekensberg där SL-biljetter gäller. Sommartid kan man också komma hit med skärgårdsbåt som går i linjetrafik från Tegelbacken i Stockholm city. Båtarna går sedan vidare ut i Mälaren, med Drottningholm som slutstation.

Bland områdets möjligheter kan nämnas dagis, förskola, skola, båtklubb, badbrygga, fotbollsplan, närbutik, buss och båthållplatser, strandpromenad, badbrygga och närhet till kulturplatser, som till exempel Vinterviken med Alfred Nobels gamla anläggning samt fritidsområdet Rävudden. Flera restauranger och caféer finns också i närområdet.